[:ja]閲覧・複写・貸出[:en]Reading, Borrow, Photocopy[:]

[:ja]

学位論文や視聴覚資料など、利用に一部制限のある資料があります。詳しくは資料別利用案内をご覧ください。

利用資格

閲覧・複写 すべての方が利用できます
貸出 本学学生,院生,教職員,名誉教授,文学研究科元教授
書庫内検索 文学研究科・文学部所属者,文学部・院卒業生,文学研究科元教授,本学教職員,名誉教授
人間・環境学研究科院生,教育学研究科院生
  • 他部局(人間・環境学研究科・教育学研究科を除く)学生、院生、聴講生、研修員の方は入庫できません。利用を希望される図書の「配置場所」「請求記号」が記載されたメモと身分証をカウンターに提出してください。書庫内資料の利用の申し込み17:00までです。
  • 学外の方は、利用を希望される資料を事前にFAXなど文書でお問い合わせください。詳しくはこちら

書庫内検索

入庫の際は、カウンターへ身分証を提出の上、職員から渡されたバッジを装着してください。荷物の持ち込みはできませんので、閲覧室入口横のロッカーか書庫入口横の荷物置場をご利用ください。

  • 財布等貴重品は必ず身につけてください。
  • 筆記用具とノート類は持ち込み可能です。
  • パソコンや図書の持ち込みを希望される場合は、カウンターにお申し出ください。
  • 利用後は必ずバッジをご返却ください。

閲覧

閲覧室内の資料は自由に閲覧いただけます。書庫内の資料を閲覧室で利用する場合は、貸出の手続をとるか、備え付けの「閲覧証」に必要事項を記入の上カウンターへ提出してください。

複写

貸出の手続をとるか、「閲覧証」に必要事項を記入の上カウンターへ提出してください(※後者の場合は、当日のみの利用となりますので、コピーを終えた図書を19:00までにカウンターへご返却ください。「閲覧証」の確認をします)。

複写は、研究室か、閲覧室メイン入口横のコピー室でのみ可能です。コピー室には大学生協コピーカード専用機が2台設置されています。備え付けの「文献複写申込書」に必要事項を記入の上、コピー室のポストに投函してください。

複写

ご注意ください

和装本のコピーは、資料保存上認められません。マイクロフィルム撮影による複写のみ可能です。マイクロフィルム文献複写を申し込む際は、「図書・史料(全巻・部分)撮影許可願」を提出してください。

貸出冊数・貸出期間

貸出は、カウンターでの手続きが必要です。図書にバーコードラベルが貼られていない場合は、「図書借用証」をカウンターへ提出してください。

*雑誌、閲覧室内の参考図書、学位論文、貴重図書、マイクロ資料、CD/DVD-ROM等は貸出ができません。雑誌と参考図書以外は、当日17:00までの利用となりますのでご注意ください。

文学部・文学研究科在籍者 冊数 期間
学生,聴講生,科目等履修生 25冊 2ヶ月
院生,研修員,研究生,研究員,院聴講生,院科目等履修生 40冊 2ヶ月
教職員,外国人研究者,名誉教授,元教授 65冊 1ヶ年
他学部・研究科在籍者 冊数 期間
学生,院生,聴講生,科目等履修生,研修員,研究生,研究員 10冊 2週間
教職員,名誉教授 10冊 1ヶ月

貸出期間の延長(貸出更新)

貸出期間の延長を希望される場合は、MyKULINEあるいは,返却期限内に身分証および貸出中の資料を持参の上で、カウンターにて所定の手続きを行ってください。延長は一度だけ可能です。
ただし、延長を希望される図書に予約が入っている場合は延長できません。

【!】電話では受け付けません。

予約

貸出を希望される図書が貸出中の場合は、予約をすることができます。MyKULINEに登録済の方は、KULINE(オンライン蔵書検索)の検索結果の画面の「予約する」ボタンから手続きをしてください。未登録の方はカウンターへお尋ねください。

ご注意ください

返却期限を過ぎた図書がある場合は新たな貸出、貸出の延長・予約はできません。 また、延滞していた日数分、貸出を受けられません。

返却

開館中はカウンターへ資料を返却してください。やむを得ず閉館後の返却となる場合は、一部の資料を除き、閲覧室メイン入口横にある返却ポストに返却することができます。

【!】次の資料は必ずカウンターへ返却願います。

返却ポストに入れないで!
  • 一時持ち出し図書(当日利用のみ)
  • 和装(線装)本
  • 破損の恐れのある傷んだ資料
  • 特殊文庫資料
  • CD/DVD-ROM、フロッピーディスク、地図などの付録が貼付されている図書
  • 大型図書

[:en]

Privileges

Reading / Photocopying All users
(Kyoto University members / External users)
Borrowing – All Kyoto University members (Undergraduate students, Graduate students, Faculty, Staff)
– Emeritus professors of Graduate School of Letters
Entry to the stack room – Students, Faculty, Staff, Graduates and Former Professors of Graduate School / Faculy of Letters
– Faculty, Staff, Emeritus professors of Kyoto University
– Graduate School students of Education and Integrated Human Studies
  • Undergraduate students, graduate students, research students of OTHER faculties or graduate schools (EXCEPT FOR students of Graduate School of Education and Integrated Human Studies) are NOT authorized to enter the stack room. In order to use materials in the stack room, please show us your ID card and the location/call number of the books you are looking for between 9:00 and 17:00.
  • For external users, please contact us in advance. Please visit “External Users” for further information.

Entry to the stack room

Please hand your ID card to us and wear a badge you receive. It is NOT allowed to bring your bag into the stack room so please put it either on shelf next to the Circulation Desk or in locker located next to the entrance.

  • Please keep your valuables with you
  • You can bring into the stack room with your writing materials and notebook.
  • When you are to bring your own books or PC with you into the stock room, please inform us in advance.
  • Please return the badge to the Circulation Desk when you get out of the stack room.

Reading

You can read all books in the reading room without any procedure.
When you are to read stack room books outside, please check out them or ask for a procedure for short-term loan at the Circulation Desk. In the case of short-term loan, the materials must be returned before 7pm. (or Library closing time) on the day.

Photocopying

When you are to copy library materials, please check out them or ask for a procedure for short-term loan at the Circulation Desk before copying. In the case of short-term loan, the materials must be returned before 7pm. (or Library closing time) on the day.

It is possible to copy library materials through printing machine ONLY in your office (for faculty) or in the copying room next to the entrance of this library. In the latter case, please don’t forget to fill in the application form for photocopy, and put it in the submission box before copying.

複写

[!] ATTENTION

In order to preserve materials, Books in Japanese/Chinese binding are NOT available for photocopying, except for printing from a microfilm. Reproduction through microfilm requires a special application. Please fill in the application form for microfilm.(図書・史料(全巻・部分)撮影許可願)

Borrowing

In order to borrow books, please take the books and your ID to the circulation desk.

*You CANNOT borrow journals, books in the reading room (except for some books at the Location [R29] and [R30] ), thesis and dissertation, rare books, microfilms, CDs, DVD-ROMs and so on.
Library items other than journals and books are available untill 17:00.

Faculty / Graduate School of Letters Number of items loan period
Undergraduate student 25 2months
Graduate students 40 2months
Faculty, Staff, Emeritus Professors, Former Professor 65 1year
Other Faculties / Graduate Schools Number of items loan period
Students 10 2weeks
Faculty, Staff, Emeritus Professors 10 1month

Renewal (Extention of loan period)

Your books currently on loan can be renewed (the loan period can be extended). Bring your ID card and books to the Circulation Desk during the loan period of the books. You can also renew your loan online via MyKULINE. When you renew the books via MyKULINE, the due date of books you borrowed will be updated, starting from the renewed date. Renewal is available only once.
Renewal request via telephone is NOT available.

[!] ATTENTION

You cannot renew any book in the following cases;

  • The books are already reserved by someone.
  • You’re taking a penalty of your overdue.

Reserving

Books on loan to another user can be reserved and then used as soon as it is returned. Inquire at the Circulation Desk or via MyKULINE.

[!] ATTENTION

You cannot renew any book in the following cases;

  • You’re taking a penalty of your overdue
  • In this case, you cannot borrow, renew or reserve any book for the corresponding days of your overdue.

Returning

Please return your books at the Circulation Desk. After the Library is closed, you can return them into book drop located in front of library entrance, EXCEPT FOR materials that can be easily defiled. (In order to protect books from defilement, we ask you to return your books while the library is open, if it is possible.)

[!] ATTENTION

Following materials MUST BE returned at the Circulation Desk.

  • Short term loan materials (only available on that day)
  • Books in traditional Japanese/Chinese bookbinding
  • Fragile books
  • Books from Special Collection
  • CDs / DVD-ROMs, floppy disks, books with separate appendix
  • Large-sized books

[:]